Włoskie płytki, czyli o marketingu dóbr luksusowych
Każdy marketingowiec, który zaczyna pracę z towarami luksusowymi pierwsza rzecz jaką powinien zrobić to zapomnieć o tym, czego do tej pory się nauczył i dowiedział o marketingu, bowiem marketing tego typu towarów różni się w sposób zasadniczy od typowego marketingu, mało tego w przypadku marek premium często stosuje się wręcz odwrotne założenia i techniki. Dziś przyglądamy się działaniom marketingowym prowadzonym przez włoskiego producenta płytek ceramicznych.
Co charakterystyczne i zwracające uwagę w postawie tej firmy to podkreślanie, że jest to firma mała, rodzinna (choć zatrudnia już ponad 70 osób). W budowaniu świadomości marki duże znaczenie ma, że jest to firma rodzinna, bowiem jednocześnie podkreśla się, że jej produkty wykonywane są ręcznie. A jak wiadomo, jeśli coś jest wykonywane w ten sposób, jest droższe, bo trzeba włożyć w produkt więcej pracy, ponadto jest unikatowe. Właśnie ta unikatowość, fakt, że coś jest jedyny w swoim rodzaju to jedna z dominujących cech podkreślanych w marketingu produktów premium.
Kolejnym elementem jest dostępność – produkty premium wcale nie muszą być ogólnodostępne, a wręcz przeciwnie producenci często celowo utrudniają klientom dostęp do swoich towarów. Jeśli klient musi postarać się o znalezienie produktów firmy i włożyć w to nieco energii to ceni wyżej taki luksusowy towar. Firma, o której mowa posiada przedstawicielstwa w wielu krajach, jednak jest to zaledwie kilku przedstawicieli na cały kraj, w Polsce produkty omawianego producenta można znaleźć w tej firmie – mirad.
Kolejnym elementem, o który w szczególny sposób dbają producenci towarów luksusowych to podkreślanie jakości sprzedawanych przez nich towarów. Są to produkty wykonywane z najlepszej jakości materiałów, które jednoznacznie kojarzą się z dobrą jakością. Często także podkreśla się wykorzystanie nowoczesnych technologii oraz fakt, że procesy produkcyjne i działalność firmy są przyjazne dla środowiska naturalnego.